zondag 7 september 2008

Tomaten



Begin dit jaar heb ik in de plastic kweekkas binnen en in de koude bak buiten tomaten uit plant opgekweekt, dit deed ik al toen ik nog op de flat woonde en dit was altijd een succes.
Al snel komen de plantjes op en dan begint het geduld hebben. In de winkel hebben de planten al flinke stammen als jouw plantjes de dikte van een sateprikker hebben. Geen nood! het komt goed. Als het weer wat beter wordt en de zin 's middags lekker schijnt, zet ik de kwekelingen lekker buiten neer om ze daarna weer binnen of onder glas te zetten.
Zodra de planten 3 bladoksels hebben en de hoogte in schieten, gaan ze de tuin in. Dit jaar was dat ergens halverwege mei en er is daarna geen raar, koud weer meer geweest gelukkig. Ze hadden graag wat meer zon gehad, maar ja, wie niet?!

Voor de vakantie heb ik alle planten nog nagelopen op dieven, aanbinden enzo en na de vakantie bleken de planten aardig dik geworden en er waren nogal wat uitlopers bijgekomen! Ik heb een hele lading tonkinstokken geplaatst en ben van nood maar aan gaan binden met buisdraad. Nu de tomaten er aan zitten blijkt dat dit niet een goede oplossing is, er hangen veel takken haast op de grond en de onderliggende aardbeiplanten willen graag wat meer zonlicht opvangen.

Klopt het trouwens dat tomatenplanten niet aan wisselteelt doen? KAn je die inderdaad elk jaar op hetzelfde plekje in de tuin plaatsen?

Komend jaar wil ik een hanging basket met tiny tim tomaatjes proberen aan de overkapping, schijnt ook erg goed te kunnen. Die plant haal ik dan wel bij het tuincentrum.

Geen opmerkingen: